راهنمای کامل افزایش سرعت سایت

راهنمای کامل افزایش سرعت سایت

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که وارد وبسایتی شوید و به دلیل آنکه زمان زیادی طول کشیده تا سایت مورد نظرتان لود شود از سایت خارج شده و به دنبال سایت های دیگری رفته اید؛ به خصوص امروزه که در هر موضوعی چندین سایت مختلف وجود دارد. مطمئنا هیچکس نمیخواهد بیشتر از ۱۰ ثانیه برای لود شدن سایت صبر کند.

پس باید بدانید که چند ثانیه بیشتر برای جلب نظر بازدید کننده وقت ندارید و اگر زمان لود شدن سایتتان طول بکشد مطمئنا کاربرانتان از سایت شما خارج شده و رفتن به یک سایت دیگر را ترجیح خواهند داد. همچنین میزان سرعت سایت تاثیر به سزایی در سئو سایت شما خواهد داشت که در ادامه مقاله به طور کامل پیرامون این موضوع نیز توضیح خواهیم داد. افزایش سرعت سایت بسیار برای سئو و بهینه سازی سایت مهم می باشد.

در این مقاله از سری مقاله های آموزش سئو پارماتیک ما سعی داریم با بررسی کامل سرعت سایت ، شما را دربهینه سازی سرعت سایتتانراهنمایی کنیم. و ابزار هایی برای تست سرعت و افزایش سرعت سایت معرفی کنیم.

سرعت سایت چیه اصلا و چرا باید به فکر افزایش سرعت سایت باشیم؟!؟!

سرعت یک سایت در حالت کلی به دو بخش تقسیم میشود:

بخش اول میزان زمانی است که محتوای یک صفحه برای شما در مرورگر به نمایش در می آید که در اصطلاح به آن سرعت بارگذاری میگویند.

بخش دوم بخش دوم سرعت پاسخگویی سرور است و میزان مدت زمانی که از سمت سرور به سمت مرورگر دیتا ارسال کند را نشان میدهد.

در مورد سرعت سایت دو اصطلاح دیگر به نام های page speed و site speed داریم

page speed (سرعت صفحه) :

سرعت صفحه اغلب با سرعت سایت اشتباه گرفته می شود. سرعت صفحه را میتوان “زمان بارگذاری صفحه ” توصیف کرد. (زمانلازم برای نمایش کامل محتوا در یک صفحه خاص) و یا “زمان برای اولین بایت” (چه مدت طول می‌کشد تا مرورگر شما اولینبایت اطلاعاتی را از سرور وب دریافت کند).

site speed (سرعت سایت) :

سرعت سایت به میزان زمان بارگذاری تمامی صفحات بستگی دارد. برای مثال شما وارد سایتی می شوید و در صفحات مختلف آن میگردید ، به میزان زمان بارگذاری تمامی صفحات آن سایت سرعت سایت میگویند. برای موتور های جستجو از جمله گوگل یکی از فاکتورهای سئو ، سرعت سایت بسیار مهم است و توصیه میکنیم که اگر مدیر

تاثیر سرعت سایت بر روی سئو :

سرعت سایت بر روی سئو سایت تاثیر به سزایی دارد به طوری که طبق الگوریتم های گوگل ، سایت هایی که سرعت بالایی نسبت به سایت های کند دارند رتبه بهتری در نتایج جستجو می گیرند. همچنین سرعت بالای سایت باعث میشود که خزنده ها و کرولرهای موتور جستجو راحت تر و سریع تر در سایت بچرخند که باعث افزایش رتبه سایت شما در گوگل خواهد شد.

از طرفی موضوع نرخ تبدیل و نرخ پرش (بانس ریت) نیز بسیار هائز اهمیت است. اگر سرعت سایت شما کند باشد به طبع آن باعث از دست رفتن بازدید کنندگان و کاهش نرخ تبدیل میشود. به طوری که اگر وبسایت شما بیش از ۳ ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شود نزدیک به نیمی از بازدید کنندگان را از دست خواهید داد. طبق تحقیقات انجام شده ۴۷ درصد از کاربران علاقه دارند که سایت مورد نظرشان در ۲ ثانیه در دسترسشان قرارگیرد. ۴۰ درصد از کاربران اگر ۳ ثانیه یا بیشتر طول بکشد سایت را ترک خواهند کرد. از سال ۲۰۱۷ نیز سرعت سایت در موبایل نیز بسیار مهم شده و گوگل سایت هایی را که در مرورگر های موبایل کند هستند را جز نتایج خود نشان نمیدهد.

چند روش برای تست کردن سرعت سایتتان :

سایت ها و اپلکیشن های بسیاری برای سنجش سایت وجود دارد. ما در این مقاله دو تا از بهترین این ابزار ها یعنیPageSpeed Insights و Gtmetrix را معرفی خواهیم کرد. این دو ابزار بسیار کامل بوده و اطلاعاتی که درباره سرعت سایت شما میدهند کاملا دقیق میباشد.

Page Speed Insights :

این ابزار را گوگل به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده است. گوگل اسپید اینسایت ، سایت شما را به طور کامل از لحاظ سرعت بررسی میکند و اطلاعات زیادی از سایتتان را در اختیار شما قرار میدهد. اطلاعاتی اعم از راه کارهایی برای افزایش سرعت، نکات مثبت سایت، تجربه کاربران و …

Page Speed Insights

Page Speed Insights

برای شروع کار کافیست که آدرس URL خود را در کادر مورد نظر وارد کنید و بر روی دکمه ANALYZE کلیک کنید. برای مثال ما اسم دامنه apple را وارد میکنیم .

Page Speed Insights1

Page Speed Insights1

خب همانطور که میبینید این ابزار نمره ای از ۰ تا ۱۰۰ به سرعت سایت شما میدهد. و سایت apple نمره ۴۴ را دریافت کرده است که از حد متوسط پایین تر است.

نوع امتیاز دهی این ابزار این گونه است که اگر نمره سایت شما بالاتر از ۹۰ باشد یعنی سایت شما سریع است. اگر نمره ای بین ۵۰ تا ۹۰ گرفت یعنی سایت شما از سرعت متوسطی برخوردار است. و اگر پایین تر از ۹۰ باشد یعنی کند است و باید فکری به حال بهینه کردن سرعت سایتتان بکنید.

همانطور که در بالا گفتم این ابزار اطلاعات بسیار مفید و سودمندی را میدهد که در پایین آ« ها را به طور کامل شرح میدهیم.

Field Data (داده های میدانی) : داده های میدانی از دو بخش تشکیل شده است

Field Data (داده های میدانی)

Field Data (داده های میدانی)

FCP یا First Contentful Paint : به زبان ساده مربوط به اولین نمایش سایت First Paint میباشد. گوگل با این کار مطمئن میشود که چه مدت تا بارگذاری کامل سایت طول میکشد.

FID یا First Input Delay : به اولین عکس العمل کاربر در سایت FID میگویند. این عکس العمل میتواند هر کاری اعم از کلیک کردن بر روی یک لینک، اسکرول کردن صفحه، باز کردن یک صفحه دیگر از سایت باشد.

ایزار سرعت سنج گوگل به سایت هایی که بیشتر از ۲.۵ ثانیه طول بکشد تا بارگذاری شوند رنگ قرمز را خواهد داد. و به سایت هایی که بین ۲.۵ ثانیه تا ۱ ثانیه لود شوند رنگ زرد و سایت هایی که در کمتر از ۱ ثانیه لود بشوند را رنگ سبز میدهد.

گوگل اطلاعات مورد نیاز داده های میدانی را از تجربه کابران در هنگام مواجهه با سایت جمع آوری میکند و این اطلاعات را در سرور های خود ذخیره و نگهداری میکند.

lab data (داده های آزمایشگاهی) : داده های آزمایشگاهی بر خلاف داده های میدانی هیچ ریطی به تجربه کاربر از سایت شما ندارد و کل اطلاعات آن از طریق آنالیز سایت شما توسط گوگل به دست می آید. این قسمت نیز از چند بخش تشکیل می شود که به طور کامل توضیح میدهیم.

lab data (داده های آزمایشگاهی)

lab data (داده های آزمایشگاهی)

FCP یا First Contentful Paint : در قسمت قبل به طور کامل توضیح داده شد .FMP یا First Meaningful Paint : به زبان ساده یعنی نمایش اولین محتوایی که معنی دار به نظر میرسد. این مفهوم در انواع مختلف سایت ها متفاوت است برای مثال در سایت های فروشگاهی این محتوا میتواند محصول باشد ولی در سایت های خبری یک محتوای خبری باشد.Speed Index (سرعت ایندکس شدن صفحه) : به میزان زمانی که طول میکشد که یک محتوا از سایت به صورت کاملا قابل فهم نمایش داده شود speed index میگویند.First CPU Idle :به زمانی گفته می‌شود که رابط کاربری بتواند بعد از بارگیری صفحه، به بازدید کننده پاسخ دهد. در بیشتر مواقع (نه همیشه!) با بارگذاری UI صفحه، تعامل ممکن شده و First CPU Idle اندازه‌گیری می‌شود. رابط کاربری به طور متوسط به بیشتر ورودی های کاربران در ۵۰ms پاسخ می دهد.TTI یا Time to Interactive:این مفهوم به ما میرساند که چه زمانی سایت به طور کامل قابل تعامل است .Max Potential First Input Delay : به فاصلۀ زمانی بین زمانی که کاربر فکر می‌کند می‌تواند با صفحه تعامل کند، تا وقتی که صفحه کاملاً قادر به تعامل با صفحه باشد، Max Potential FID گفته می‌شود.

Opportunities (فرصت ها) :

در این قسمت گوگل بعد از بررسی کامل سرعت سایت شما و یافتن ایراد های آن پیشنهادهایی مختص سایتتان به شما میدهد.

Opportunities (فرصت ها)

Opportunities (فرصت ها)

در مقابل هر پیشنهاد اعدادی بر حسب ثانیه نوشته شده است که نشان میدهد با انجام دادن صحیح آن کار ها سایت شما به میزان تقریبی آن مقدار سرعتش افزایش خواهد داشت.

برای مثال در عکس بالا اگر apple برای عکس های خود از نسل جدید آپلود عکس استفاده کند به میزان تقریبی سرعت سایتش تا ۹.۱۵ ثانیه بهبود خواهد یافت.( برای مثال استفاده از JPEG 2000, JPEG XR به جای PNG یا JPEG )

Diagnostics (امکانات عیب شناسی) :

در این قسمت نیز گوگل پس از بررسی کامل سایت عیب ها وایرادات سایت شما را پیدا میکند و برای هر کدام آن ها پیشنهاداتی را میدهد .

Diagnostics (امکانات عیب شناسی)

Diagnostics (امکانات عیب شناسی)

برای مثال همانطور که در عکس مشاهده میکنید در گزینه اول میگوید مطمئن شوید تا زمانی که فونت نوشته هایتان بارگذاری شود. محتوا نشان داده شود.

Passed audits ( رسیدگی های انجام شده ) :

در این بخش گوگل به کارهایی که در سایت شما به درستی انجام شده است و در سرعت سایتتان تاثیر مثبت دارد اشاره میکند .

GTmetrix :

به جرئت میتوان گفت که gtmetrix بهترین ابزار تست سرعت سایت میباشد. این ابزار با آنالیز تخصصی و کاملی که از سایت شما میکند و همچنین به دلیل امکانات خاص و ویژه ای که در ادامه مقاله به آن ها اشاره میکنیم بهترین ابزار تست سرعت سایت میباشد.

بهینه سازی سرعت سایت با GTmetrix :

ابتدا وارد سایت gtmetrix بشوید سپس URL سایت خود را در کادر مورد نظر وارد کرده و بر روی Analyze کلیک کنید.

بهینه سازی سرعت سایت با GTmetrix

بهینه سازی سرعت سایت با GTmetrix

پس از آنالیز کردن سایت دو بخش مختلف به شما نشان داده میشود

Performance Scores (نمرات عملکرد) : این گزارش از دو قسمت به نام های PageSpeed Score و YSlow Score

Performance Scores (نمرات عملکرد)

Performance Scores (نمرات عملکرد)

PageSpeed Score: نشان دهنده درصد بهینه بودن کدهای سایت است و هر چه میزان این درصد بالاتر باشد سایت شما بهینه تر است. به عبارتی به میزان سرعت سایت شما و آنالیز سرعت آن در هنگام نمایش به بازدید کننده گفته میشود. میانگین این امتیاز ۷۲% میباشد.

YSlow Score : این امتیاز نیز با استفاده از ابزار های موتور جستوجوی یاهو بررسی و آنالیز میشود. برای بهبود این قسمت باید کد های برنامه نویسی شده سایت را بهبود ببخشید. میانگین امتیاز آن نیز ۷۰% میباشد. (البته این میانگین امتیاز ها در طول مدت زمان های مختلف تغییر میکنند).

Page Detail (جزئیات صفحه) : این گزارش نیز از سه قسمت مختلف تشکیل شده است.

Fully Loaded Time : زمان بارگذاری سایت به صورت کامل بر حسب ثانیه نشان میدهد. میانگین جهانی این عدد ۶.۸ ثانیه میباشد.

Total Page Size : این قسمت حجم صفحه ای که مورد آنالیز قرار گرفته را نشان میدهد. این عدد نشان دهنده مقداری است که در هنگام ورود به سایت دانلود میشود. میانگین این عدد ۳.۲۴ مگابایت میباشد.

Request : تعداد درخواست‌های ارسالی مروگر به سرور برای بارگذاری قسمت های مختلف سایت را نشان می‌دهد. هر چه تعداد درخواست‌ها میان سرور و مرورگر کمتر باشد، فشار کمتری به سرور وارد می‌شود. در نتیجه سرعت بارگذاری سایت افزایش می‌یابد. میانگین تعداد درخواست ها در کل سایت ها ۸۹ میباشد.

در پایین این دو گزارش اصلی اطلاعات دیگری به صورت منوی آبشاری گذاشته شده است. ای اطلاعات بسیار مفید بوده و با استفاده از آن ها میتوانید به صورت چشم گیری سرعت سایت خود را افزایش دهید.

Page Speed و YSlow :

Page Speed و YSlow

Page Speed و YSlow

این دو بخش نشان دهنده اطلاعاتی هستند که از بررسی دو موروگر گوگل و یاهو به دست آمده است. نتایجی که این بخش در مورد سایت شما میدهد دلایل کندی سایت شماست و پیشنهاداتی برای بهبود آن ها نیز میدهد.

Waterfall : این قسمت که به صورت چارت‌هایی نتایج زمان صرف شده برای بارگذاری منابع، تصاویر، استایل‌ها و غیره را نشان می‌دهد. این بخش از GTmetrix بسیار مفید بوده و حتما از اطلاعات آن استفاده کنید.

Video : این بخش، فایل‌های ویدئویی را از نظر سرعت و بهینه سازی سایت مورد آنالیز قرار می‌دهد.

History : در این بخش میتوانید نتایج تست های مختلف بر روی یک صفحه را در فواصل زمانی مختلف در قالب یک نمودار مشاهده کنید.

چند ویژگی دیگر GTmetrix :

  • امکان مقایسه کردن سرعت دو سایت همزمان
  • دانلود گزارش کامل سرعت سایت به صورت PDF
  • ارائه اطلاعات و آنالیز سایت به صورت روزانه، ماهانه و سالانه
  • پشتیبانی از رزولوشن های مختلف دستگاه ها
  • ارائه قابلیت های تجاری در اکانت تجاری
  • استفاده از چند لوکیشن برای برقراری ارتباط با سرور سایت و بارگذاری آن

راه کارهایی برای افزایش سرعت سایت:

بهینه سازی تصاویر :

مهمترین کاری که در ابتدای افزایش سرعت سایت خودتان باید انجام دهید این است که از عکس هایی بهینه شده در سایت خود استفاده کنید. استفاده از عکس هایی با حجم و اندازه بالا اصلا حرفه ای نیست و باعث کندی سایت شما و مصرف زیاد دیتا هم از طرف شما و هم از طرف مخاطبتان می شود.

برای بهینه کردن عکس هایتان میتوانید از دو سایت Optimizilla و TinyPng استفاده کنید. این دو سایت بدون افت کیفیت فقط حجم عکس های شما را کاهش میدهند و هیچ تغییری در ابعاد عکس هایتان اعمال نمیکنند. برای افرادی هم که از وردپرس استفاده میکنند افزونه WP Smash میتواند کمک زیادی بکند.

فشرده سازی را فعال کنید :

فشرده سازی و بهینه کردن فایل های موجود در سایت تاثیر به سزایی در سرعت آن خواهد داشت. به این منظور میتوانید از نرم افزار Gzip استفاده کنید. Gzip نرم افزاری است که برای فشرده سازی فایل ها و کاهش سایز فایل های جاوا اسکریپت، HTML و CSS های بزرگتر از ۱۵۰ بایت به کار برده می شود.

این نرم افزار میتواند تا ۷۰% در کاهش فایل های سایتتان به شما کمک کند. یک نکته مهم اینکه از Gzip برای فشرده سازی عکسهایتان استفاده نکنید و به جای آن از روشی که در بالا گفته شد استفاده کنید.

اگر از سایت وردپرسی استفاده میکنید برای فشرده سازی میتوانید از افزونه های Autoptimize، Fast Velocity Minify، WP Fastest Cache، W3 Total Cache، Merge + Minify + Refresh , WP Rocketاستفاده کنید.

تمیز کاری کدهای جاوا اسکریپت، HTML و CSS :

شاید باور نکنید ولی مرتب و تمیز کردن کدهای سایتتان به طرز غیر قابل باوری در سرعت سایت شما تاثیر خواهد گذاشت. برای این کار میتوانید هر چیز اضافه ای بین کد های سایتتان اعم از: ویرگول، جاهای خالی، کامنت ها، فرمت های اضافی و یا هر چیز اضافه دیگر را از بین کدهایتان بردارید و کدهارا مرتب و تمیز تر کنید تا گوگل راحت تر و سریع تر آن هارا بخواند.

برای انجام این کار میتوانید از ابزار YUI Compressor استفاده بکنید که پیشنهاد گوگل نیز همین مورد است. و یک ابزار دیگر نیز برای فشرده سازی کد های CSS نیز وجود دارد به نام CSS Nano که از آن هم میتوانید استفاده لازم را ببرید. ولی اگر تخصصی در این زمینه ندارید میتوانید از یک متخصص وب کمک بگیرید.

فعال کردن cache :

با فعال کردن کش مرورگر اطلاعات بسیاری مانند کدهای javascript عکس های سایت و بسیاری از موارد دیگر را بر روی هارد دیسک بازدید کننده ذخیره میکند. تا زمان دیگری که برای بازدید دوباره وارد سایت میشود اطلاعات را از حافظه کش بخواند و فقط تغیرات جدید را از سوی سرور بخواهد. به این صورت سایت شما در هنگام بارگذاری سرعت زیادی خواهد داشت .

برای سایت های وردپرسی نیز افزونه های بسیاری در این زمینه وجود دارد که میتوان به WP Rocket، W3 Total Cache، LiteSpeed Cache، WP Super Cache و WP Fastest Cache اشاره کرد.

کاهش ریدایرکت ها :

ریدایرکت چیست ؟ ریدایرکت یعنی انتقال بازدیدکننده به صفحه ای دیگر است و اغلب هنگام حذف یا تغییر مسیر صفحات به وجود می آید. برای آشنایی بیشتر با انواع مختلف ریدایرکت ها و انواع مختلف آن ها مقاله آموزش کامل ریدارکت ها را بخوانید .

وقتی کاربر از صفحه ای به صفحه ای دیگر ریدایرکت می شود، موجب تلف شدن زمان بیشتر آن می گردد که منتظر بارگذاری صفحه هست.

استفاده از CDN (شبکه های توزیع محتوا) :

به زبان ساده CDN یک کپی از محتوای سایت شما در چند سرور دیگر در موقعیت های جغرافیایی مختلف نگهداری میکند. و هر وقت کاربری وارد سایت شما میشود داده ها از نزدیکترین سرور برای آن ارسال میشود. این کار باعث میشود تا کاربران با سرعت بیشتری بتوانند سایت شمارا ببینند. امروزه CDN های مختلفی در سطح اینترنت خدمات خود را به صورت رایگان عرضه می‌کنند که میتوانید از آنها استفاده کنید.

استفاده از CDN (شبکه های توزیع محتوا)

استفاده از CDN (شبکه های توزیع محتوا)

نتیجه گیری :

در این مقاله ما سعی کردیم تا به صورت کامل تمامی مباحث افزایش سرعت سایت را پوشش دهیم. هم اکنون شما بسیاری از روش ها و ترفند های افزایش سرعت سایت را یاد گرفتید. بهترین کار این است که به سایت خود برگردید و از این روش ها استفاده کنید تا سایتی داشته باشید که در کمترین زمان ممکن بارگذاری میشود و هیچ بازدید کننده ای را از دست نمیدهد. سوالات خود را در زیر همین پست با ما به اشتراک بگذارید.

بیشتر بخوانید در کافه آبی : بازتولید محتوا، روشی عالی برای افزایش ترافیک طبیعی

منبع : افزایش سرعت سایت آژانس بازاریابی پارماتیک

قبلی «
بعدی »

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سایر مطالب